De eerste emissievrije mobiele torenkraan
De grootste, sterkste en eerste emissievrije mobiele torenkraan, het zijn allemaal wapenfeiten van Spierings Mobile Cranes. Het bedrijf uit Oss zoekt voortdurend naar innovaties om hun kranen te verbeteren en voorloper in de markt te blijven. Om die reden zijn ze overgestapt naar modelgebaseerde codegeneratie. In nauwe samenwerking met ICT Group en hun Motar-platform heeft Spierings Mobile Cranes een uniek product op de markt gebracht.
Op Nederlandse bouwplaatsen is de ‘Spieringskraan’ een begrip. Het in Oss gevestigde Spierings Mobile Cranes ontwerpt, produceert en verkoopt mobiele torenkranen. Dit type hijskranen is gewild vanwege hun snelheid en de mogelijkheid om ze dicht bij gebouwen te plaatsen. Ze worden niet alleen veelvuldig gebruikt in de bouw, maar ook voor allerlei andere hijswerkzaamheden, zoals in de petrochemie voor onderhoud van installaties.
Innovatie en duurzaamheid
Spierings heeft altijd sterk de kaart van innovatie en duurzaamheid getrokken. Dat vertaalt zich in enkele belangrijke kenmerken van hun productlijn, aldus Gerbert van de Ven, Manager Research & Development: “We bouwen niet alleen de grootste mobiele torenkraan, maar ook de sterkste. En met de City Boy hadden we de eerste emissievrije hybride mobiele kraan die elektrisch kan rijden. Recent zijn we ook gestopt met de bouw en de verkoop van op diesel aangedreven kranen; we produceren alleen nog hybride modellen. Hiermee zijn we voorloper in de markt. We hebben dit proces kunnen versnellen dankzij onze nauwe samenwerking met ICT Group en hun Motar-platform.” Deze innovatieve insteek vinden we ook terug in praktische functies zoals de instelbare afname van stroom door de kraanmachinist.
Efficiënt ontwikkelen met modelgebaseerde codegeneratie
Om dat product leadership te kunnen blijven behouden, moet Spierings volgens Van de Ven in staat zijn om met een klein team efficiënt te ontwikkelen en snel vooruitgang te boeken. “Ik had al ervaring met model-based design en codegeneratie. We zijn toen gaan onderzoeken hoe we deze werkwijze konden toepassen bij de ontwikkeling van software voor de elektronische besturingseenheden van onze kranen.” Na een eerste poging kwamen ze bij Spierings tot de conclusie dat ze een geautomatiseerd proces voor het geheel nodig hadden. “Die oplossing vonden we in Motar van ICT Group.”
Motar is een product van de afdeling ICT Electronics van ICT Group. Gebruikers kunnen hiermee software modelleren zonder over ontwikkelvaardigheden te hoeven beschikken. Motar genereert automatisch vanuit het functionele model de bijbehorende code voor ECU’s, wat de codekwaliteit voor productieomgevingen verhoogt, waardoor de time-to-market verkort. “Dankzij Motar kunnen we nu voor de volledige kraan een functioneel model in Simulink ontwikkelen en rechtstreeks naar C-code compileren, volledig geautomatiseerd”, zegt Van de Ven. “Daardoor hebben we nu meer overzicht, kunnen we een stuk sneller ontwikkelen en de kwaliteit van ons product verbeteren.”
Een ander voordeel van het gebruik van Motar is dat Spierings nu kan profiteren van de grote pool van mensen die met Simulink kunnen werken. “Hoewel niet al onze medewerkers ervaring hadden met codegeneratie, waren de meesten wel onderlegd in MATLAB en Simulink. Dat maakt de stap naar code genereren relatief eenvoudig. Natuurlijk is er enige aanpassing nodig, maar we hebben een gefaseerde aanpak gehanteerd, waarbij we ook goed en snel door ICT Group werden ondersteund”, blikt Van de Ven terug.
Nauwe samenwerking
Het team achter Motar werkt nauw samen met klanten. “We hebben regelmatig contact met hen en we zijn heel tevreden over onze samenwerking”, zegt Van de Ven. “De communicatielijnen zijn kort en we kunnen ze altijd snel bereiken wanneer we iets nodig hebben. We komen vaak bij ze in Eindhoven of zij bij ons. En als we ergens tegenaan lopen, dan lossen ze het snel op.”
Van de Ven waardeert ook dat ICT Group klanten nauw betrekt in de roadmap van Motar: “Ze hebben ons geïnformeerd over welke nieuwe controllers er gaan worden ondersteund en welke vernieuwingen er in de software komen. Dat is handig voor ons omdat we er dan rekening mee kunnen houden in onze eigen planning. En het team staat ook open voor onze suggesties. Wanneer we aangeven welke functionaliteiten voor ons belangrijk zijn, dan houden ze daarmee rekening en ontwikkelen ze die in een volgende versie.”
“Dankzij Motar hebben we nu meer overzicht, kunnen een stuk sneller ontwikkelen en de kwaliteit van ons product verbeteren. We willen onze succesvolle samenwerking met ICT Group nog graag jarenlang voortzetten”
Aanvankelijk had het team van ICT Group overigens niet verwacht dat Spierings zulke grote modellen zou bouwen in Motar. “We hebben de grenzen van hun oplossing opgezocht, maar het team achter Motar dacht telkens weer goed mee over onze uitdagingen en heeft de beperkingen waar we tegenaan liepen snel opgelost”, blikt Van de Ven hierop terug.
Spierings is nu op één domein voor zijn software volledig overgestapt naar modelgebaseerde codegeneratie met Motar. Voor de City Boy komt ook de software voor de elektrische motor om de kraan te laten rijden uit de tool. Van de Ven sluit niet uit dat de codegeneratie van Motar ook voor andere software binnen Spierings kan worden ingezet. “Doordat we in relatief korte tijd van onze oude code zijn kunnen overstappen naar Motar, onderzoeken we ook op welke vlakken de software nog meer toegevoegde waarde kan hebben”, zegt hij. “Het Motar platform laat ons sneller innoveren, we willen onze succesvolle samenwerking met ICT Group dan ook graag nog jarenlang blijven voortzetten.”
Spierings Mobile Cranes
Get the absolute maximum out of a crane